Smart Car of America Forum banner
21 - 40 of 123 Posts
Discussion starter · #22 ·
Oké, dat is geweldig. Makkelijk te begrijpen. Logische redenatie.
Mijn codes:
1. P0886 TCM Power Relay Control Circuit Low
2. N15/6 (P0886) Relais N10/10K9 (automatische handgeschakelde transmissie relais) schakelt niet
3. Er was nog een code die ik helaas nu niet kan vinden. Het ging ergens over een "koppelingsbescherming" code.

Maar ik heb nog nooit een code "koppelingsactuator werkt niet correct" gekregen. Zou u, op basis van wat u ziet, denken dat het probleem meer aan de elektrische kant ligt dan dat u zou denken dat het aan de mechanische kant (koppelingsactuator) ligt?

Helaas heeft de auto de afgelopen twee dagen perfect gewerkt, dus mijn vermogen om problemen op te lossen is tijdelijk stilgelegd. Ik zie geen reden om de stoel eruit te halen en spanningen te meten totdat ik weer codes zie. Hopelijk snel. Je weet wat ik bedoel.

Ja, de P0886 geeft aan dat de voeding naar de TCM kortsluiting heeft naar de massa. De fout wordt gegenereerd als de contacten in het relais niet sluiten wanneer de ontsteking wordt ingeschakeld. De TCM genereert de code en stuurt deze via CANBUS naar de SAM.

Als u de ontsteking inschakelt, zou u een klik moeten horen in het relais A10/10k9 (in de SAM). De TCM schakelt het in via de blauwe draad uit de TCM van een signaaluitgang op klem 27.

Als ik problemen zou oplossen, zou ik kijken of die lijn verbinding maakt met de massa wanneer het contactslot op "aan" wordt gezet.

Zo niet, dan is het ofwel zekering 30, een draad is open of de TCU activeert niet goed. Het kan nog steeds een bedradingsprobleem zijn, maar daar zou ik eerst kijken.

Als het altijd geaard is (schakelt niet), is er waarschijnlijk een probleem in de TCU dat voorkomt dat het werkt en betekent waarschijnlijk dat een vervanging van de TCU nodig is. Als dat het geval is, moet de vervanging worden gecodeerd om overeen te komen met de VIN met behulp van een Star-diagnosetool

Als de lijn laag wordt getrokken wanneer de ontsteking is ingeschakeld, zou dit me doen denken dat de TCU in orde is en dat het relais in de SAM defect zou kunnen zijn. Ik zou het hele circuitpad willen controleren door te zoeken naar de aarding van de blauwe draad op SAM, connector C2 pin 7. Dat controleert of het circuitpad werkt en wijst naar het relais.

Heeft dit geholpen?

Discussion starter · #24 ·
Als ik problemen zou oplossen, zou ik kijken of die draad verbinding maakt met aarde wanneer het contactslot op “aan” wordt gezet. Betekent dat dat ik de continuïteit moet controleren tussen aarde en klem 27? Heb ik dat goed begrepen? Zo ja, dan begrijp ik niet helemaal waar klem 27 zich bevindt... Ik begrijp eigenlijk niet helemaal wat klemmen in deze context zijn... maar ik heb nog geen tijd gehad om de bedradingsschema's echt te bekijken.

"Als ik aan het troubleshooten was, zou ik kijken of die lijn verbinding maakt met de aarde wanneer het contactslot op "aan" staat." Betekent dat controleren op continuĂŻteit tussen aarde en klem 27? Heb ik dat goed begrepen? Zo ja - ik begrijp niet helemaal waar klem 27 zich bevindt... ik begrijp eigenlijk niet helemaal wat klemmen in deze context zijn... maar ik heb nog geen tijd gehad om echt naar het bedradingsschema te kijken.
Nee, het kost wat gepriegel.

Zorg er eerst voor dat zekeringen 8, 12, 19, 24 en 30 goed zijn. Kijk er niet alleen naar, maar doe een continuĂŻteitstest. Als ze allemaal goed zijn...

Laat de SAM vallen. Hij is scharnierend en heeft een ontgrendeling om hem naar beneden te naaien en kan omhoog worden geduwd en van het scharnier worden gehaald.

Zoek een positieve accuaansluiting die altijd aan staat en laat de rode (positieve) probe van uw meter op die stroomaansluiting staan. U kunt de aardestift gebruiken die zich op het schutbord bevindt, in de buurt van waar uw linkervoet zou zijn als u rijdt, als de negatieve (zwarte probe) meteraansluiting. Er zit een 10 mm moer op de aardestift en een paar bruine draden die eraan vastzitten. U zou ongeveer 12 volt op de meter moeten aflezen.

Koppel niets los van de SAM.

Zoek vervolgens connector C2 (N11/2) (het is een 8-aderige connector naar het midden toe aan de kant die normaal naar boven wijst en een enkele rij platte pinnen heeft). Pin 7 moet een blauwe draad hebben. Sluit uw negatieve meterleiding aan op deze pin. Met het contact uit, moet u 0 volt aflezen.

Wanneer de sleutel in de "aan"-stand wordt gedraaid, moet u een relais horen klikken en ongeveer 12 volt aflezen. Probeer de auto te starten en te schakelen om te zien of de TCM het signaal op de blauwe draad activeert.

Ter verduidelijking: tijdens de test moet de rode draad van uw meter op een constante 12-voltbron staan en de negatieve op de blauwe draad op connector C2 (N11/2) pin 7

Als er niet wordt geschakeld (0 tot 12 volt met het contact aan) en bij het schakelen, zou ik denken dat de TCM defect is (het is geen 100% zekerheid omdat ik niet weet welke logica de TCM intern doet en ik kan niet weten welke andere signalen uw auto mogelijk ervaart). Ik kan u alleen vertellen dat er met het contact aan en de TCM die werkt, geschakeld moet worden op de blauwe draad.

Als het goed schakelt, luister dan naar het relais N10/10r9. U zou het moeten horen klikken (ik weet dat het moeilijk te horen is met alle andere geluiden die de auto maakt). Ik heb geen interne schema's voor de TCM of SAM, maar het moet mogelijk zijn om het circuit in de SAM te traceren en het relais te vervangen als het inderdaad defect is.

Als alternatief kan een Star-diagnose dit alles controleren zonder het gepriegel van aarde en kan iemand vinden die er toegang toe heeft om er eens naar te kijken.

Ben ik beschrijvend genoeg?

Discussion starter · #26 ·
Ja, dat heb je daar echt HEEL duidelijk uitgelegd. Bedankt! Ik ga dit morgen op de auto proberen. De auto functioneert momenteel correct (geen codes), dus ik verwacht niet veel te leren, maar het zal me in ieder geval voorbereiden op het moment dat er iets niet goed functioneert. Als besloten wordt dat de N19/10k9-relais vervangen moet worden, is het dan mogelijk om dit te doen zonder de hele SAM los te koppelen? Zo ja, dan kan het een goedkope snelkoppeling zijn om het relais gewoon te vervangen in plaats van te wachten tot het weer defect raakt. Ik merk wel dat het zich IN de SAM bevindt, dus misschien moet het hele ding eruit?

Technisch gezien heeft de SAM "geen door de gebruiker te onderhouden" onderdelen binnenin omdat alles vastgesoldeerd is, maar iemand die handig is, zou waarschijnlijk een relais kunnen vervangen als hij voorzichtig zou zijn. Het zou zeker uit elkaar moeten voor onderhoud. De lintkabels zijn kwetsbaar en kunnen niet goed tegen meervoudig buigen.

Ja, daarom zei ik in mijn vorige bericht dat ze intern waren voor de Sam.
Op de mijne zijn er maar drie relais die je kunt vervangen, de rest zit in de sam-eenheid.
Ik heb een reserve-Sam als je snel foto's nodig hebt, maar ze moeten online gemakkelijk te vinden zijn.
Als het weer opspeelt (wat waarschijnlijk wel zal gebeuren, maar hopelijk niet), laat het ons dan weten.
Ik vind het niet erg om foto's te leveren als je ze nodig hebt om te helpen.

Ah ok.
Hopelijk kun je erachter komen wat het probleem veroorzaakt.
Ik zou mijn geld op de tcm zetten als het weer opspeelt. (Ja, je kunt gebruikte exemplaren krijgen, zorg er wel voor dat je het nummer op de oude met de nieuwe overeen laat komen.

Discussion starter · #32 ·
@vadsoom - De auto heeft de afgelopen dagen prima gewerkt. Maar ik wilde de blauwe draad op C2 testen, zodat ik er bekend mee ben en klaar ben als de auto weer niet werkt.

Dus met de ontsteking uit meet ik 0 volt op de blauwe draad op C2 (N11/2) pin 7. En met de ontsteking aan meet ik 11,5 volt op de blauwe draad. En met de motor draaiende meet ik 13,5 volt. Maar ik meet geen spanningsverandering als ik van Park naar Drive of Neutraal of iets anders schakel. Ik had verwacht een spanningsverandering te zien als ik van Park naar Drive schakelde...

Mijn vraag: Wanneer de auto WEER een storing heeft en ALS de TCM het probleem is, welk testresultaat vertelt me dan dat het de TCM is? Is het: Als ik 0 volt zie met de ontsteking UIT en ik zie ook 0 volt met de ontsteking AAN?

@vadsoom - De auto heeft de afgelopen dagen prima gewerkt. Maar ik wilde de blauwe draad op C2 testen, zodat ik bekend zou zijn en klaar zou staan ​​wanneer de auto weer niet werkt.

Dus met de ontsteking uit meet ik 0 volt op de blauwe draad op C2 (N11/2) pin 7. En met de ontsteking aan meet ik 11,5 volt op de blauwe draad. En met de motor draaiend meet ik 13,5 volt. Maar ik meet geen spanningsverandering als ik van Park naar Drive of Neutraal of iets anders schakel. Ik had verwacht een spanningsverandering te zien als ik van Park naar Drive veranderde...

Mijn vraag: Wanneer de auto WEER defect raakt en ALS de TCM het probleem is, welk testresultaat vertelt me dat het de TCM is? Is het: Als ik 0 volt zie met de ontsteking UIT en ik zie ook 0 volt met de ontsteking AAN?
Mercy, het is geweldig dat je auto heeft gereden! De spanningen die u meet lijken correct, maar de 11,5 volt lijkt laag. Er kan een spanningsval in de TCU zitten, maar ik had verwacht dat deze ongeveer hetzelfde zou aangeven als de batterij. Als uw batterij leeg is, kan dit allerlei onregelmatigheden veroorzaken, inclusief het probleem dat u hebt waargenomen. Laat de batterij zeker belasten. Een meteruitlezing is niet genoeg.

De C2 pin 7-lijn levert het aardpad voor de spoel van het automatische transmissierelais in de SAM en wordt bewaakt door de systeemlogica. Ik wou dat ik complete schema's had voor de binnenkant van de TCU en SAM om je te kunnen vertellen welke omstandigheden de lijn laag trekken, maar ik heb het antwoord niet. Ik kan je vertellen dat als die lijn het aardpad niet naar het relais levert, de auto niet goed schakelt. Ik heb het vermoeden dat de C2 pin 7-lijn de "failsafe" is om te voorkomen dat de TCU de schakelcircuits activeert als er een storing is. De zekering is een stevige 40 Ampère - veel meer dan de TCU-logica nodig heeft om te functioneren, maar wat ik zou verwachten voor de transmissieschakel- en koppelingsactuatormotoren.

Is dit logisch? Wil er nog iemand reageren?

Discussion starter · #34 ·
Als de auto het weer niet doet, is het me niet duidelijk hoe de probleemoplossingslogica eruit ziet. Ik denk dat het zo is:
Zijn er 12 volt op de blauwe draad met de sleutel aan? Dan is het probleem misschien niet de TCM-kant van het circuit.
Zijn er 0 volt op de blauwe draad met de sleutel aan? Dan is waarschijnlijk de TCM-kant van het circuit defect.
Is er een klikkend geluid als de sleutel op de AAN-stand wordt gezet? Dan is het relais waarschijnlijk in orde.
Is er geen klikkend geluid als de sleutel op de AAN-stand wordt gezet? Dan is het relais waarschijnlijk defect.
Klinkt dit als de juiste logica?

2. De batterij is belast getest en is goed. Zal morgen de spanning op de blauwe draad vergelijken met de spanning over de batterij. Misschien vertelt die 11,5 volt me iets.

Als de auto weer niet werkt, is het me niet duidelijk hoe de probleemoplossingslogica eruit ziet. Ik denk dat het is: Is er 12 volt op de blauwe draad met de sleutel aan? Dan is het probleem misschien niet de TCM-kant van het circuit. Is er 0 volt op de blauwe draad met de sleutel aan? Dan is waarschijnlijk de TCM-kant van het circuit defect. Is er een klikgeluid als de sleutel in de AAN-stand wordt gezet? Dan is het relais waarschijnlijk in orde. Is er geen klikgeluid als de sleutel in de AAN-stand wordt gezet? Dan is het relais waarschijnlijk defect. Klinkt dit als de juiste logica? 2. Batterij belast getest en is goed. Zal morgen de spanning op de blauwe draad vergelijken met de spanning over de batterij. Misschien vertelt die 11,5 volt me iets.
Als je meet op de blauwe draad zonder de ontsteking aan en de andere draad van je meter op aarde, zou je ongeveer 12 volt moeten zien. Je leest door de spoel naar de belastingskant van zekering 30 naar de batterij. Er zal een kleine spanningsval zijn vanwege de weerstand van het AT-relais in de SAM. Met de ontsteking aan, moet dezelfde draad die de meter op dezelfde manier aansluit, laag worden getrokken en moet je ongeveer 0 volt zien.

Even nieuwsgierig wat de cca en ca van de batterij is?
Wat is ook de temperatuur als dit gebeurt?
Ik vraag me af of de batterij te klein is voor de auto.
Ik heb 11,5 op de mijne gezien met mijn one-2 dongle als de motor niet draait maar de auto wel aan staat.
Vergeet het aardpunt niet in de buurt van de Sam-eenheid (bij je linkervoet net onder het tapijt).
Ik heb net de batterij in de mijne vervangen omdat deze rare dingen met de auto deed (zilveren smart) tijdens het rijden.
Anders heb je een bedradings- of Sam-probleem (kan een vuile verbinding zijn bij de kabelboom bij de Sam).

Discussion starter · #37 ·
Hier zijn de spanningsmetingen over de twee accupolen:
12,83 V ... sleutel uit
12,64 V ... sleutel aan

Hier zijn de spanningsmetingen met de zwarte draad op de negatieve pool van de accu en de rode draad op de blauwe draad op de SAM:
0 V ... sleutel uit
11,59 V ... sleutel aan

Dus 12,64 - 11,59 betekent dat er ongeveer 1 V spanningsverlies is tussen de accu en de blauwe draad. De auto werkt momenteel correct, zelfs met die 1 volt spanningsverlies.

Hier zijn enkele accuspecificaties:
Merk model: Everstart MAXX-H5
CCA: 650
CA bij 32F: 800
De temperatuur hier vandaag is ongeveer 43F.
Accu is geslaagd voor de belastingstest

Oké, dat is goed.

Het is hetzelfde als degene die ik in mijn zilveren smart heb, die de auto redelijk goed bestuurt.

Als de spanning verder daalt dan wat hij nu is, zou ik de Sam-eenheid willen laten controleren, omdat de relais eruit zou kunnen gaan.
Tot die tijd, geniet ervan.

Discussion starter · #40 ·
De auto wilde vandaag niet starten. Buitentemperatuur 41 graden. De accu in rust was 12,2 volt. Ik verlaagde de SAM, mat de blauwe draad met de sleutel aan en daalde naar 11,2-11,3 V... een halve seconde nadat ik die meting had gedaan, draaide ik de sleutel helemaal naar rechts en de auto startte.

Het kan zijn dat het verlagen van de SAM een draad op de juiste plaats heeft bewogen of het kan toeval zijn. Hoe dan ook, ik was blij dat hij weer niet werkte, zodat ik ernaar kan toewerken om weer een BETROUWBARE auto te hebben.

21 - 40 of 123 Posts