Smart Car of America Forum banner

2016 453 Check Engine-lampje brandt met code P0016 - (magneetventiel)

42K views 28 replies 14 participants last post by  JC1983  
#1 ·
Onlangs gemerkt dat de motor niet zo soepel stationair draait als voorheen.
Ik dacht oorspronkelijk dat de motor gewoon een beetje moest opwarmen, aangezien ik hem voornamelijk gebruik voor boodschappen (korte ritjes) en er niet veel aandacht aan besteedde.
Gisteren ging het controlelampje van de motor branden toen ik op de parkeerplaats stond en het kostte me 4 of 5 pogingen om de motor te starten (een beetje paniek... maar hij startte uiteindelijk en ik reed zonder verdere problemen naar huis).
Gebruik mijn goedkope Bluetooth OBD-II-lezer om thuis de OBD-II-foutcode op te zoeken.
Het is P0016 Krukaspositie - Nokkenaspositie Correlatie Bank 1 Sensor A fout.

#3 ·
Check your wires . Question , have you added any Performance upgrade that piggybacks off the harness ? .
Geen prestatie-upgrade op deze auto. De enige upgrade was het vervangen van de standaard radio door een Android Head Unit met camera's voor/achter, maar dat is een paar maanden geleden.
Online aan het zoeken naar "nokkenaspositiesensor" (onderdeelnummer: 626.905.11.00 of 626.905.08.00, weet niet zeker welke de juiste is) en de prijs varieert van $10 tot $100. Huh?
Deze autobezitter leert langzaam...

#23 ·
Weet iemand waar de nokkenaspositiesensor zich bevindt op een 2016 Prime met een 0.9L Turbo DCT-motor?
Is het moeilijk om erbij te komen? Een foto zou echt nuttig zijn.
Links van de bobine nr. 1. 10 mmf WD40 spuiten voor verwijdering. Druk de nieuwe op zijn plaats met een platte bovenkant om de o-ring te laten zitten.
Image
je moet de dashpot uit de weg houden. Naast de groene pen.

#6 ·
Er zijn een paar problemen die dit kunnen veroorzaken. Ten eerste kan de distributieketting overgeslagen zijn, wat een reden kan zijn waarom de nokkenastiming uit positie raakt. Een andere reden kan zijn dat er problemen zijn met de phasor, waardoor de nokkenasversteller uit positie staat, of de verkeerde olieviscositeit of deels verstopte passages kunnen een reden zijn waarom de olie naar de phasor wordt belemmerd en ten slotte kan het zijn dat de olie regelklep een vernauwing in het OCV-filter heeft.

#7 ·
Het is een 2016 453. Is het niet te "jong" om een probleem met de distributieketting te hebben? Motorolie en filter zijn ongeveer 3000 mijl geleden vervangen (synthetisch 5w40), dus die zouden nog goed moeten zijn. Bedoelt u met "nokkenasversteller" de "solenoĂŻde" die in deze thread wordt genoemd (https://www.smartcarofamerica.com/threads/engine-idling-rough.153750/)? Het onderdeelnummer dat daar werd genoemd was: smart : A2811530159 / Renault : 237964892R. Maar het dichtstbijzijnde onderdeel dat ik online kan vinden, is onderdeelnummer: A2811530000 (ebay). Zijn ze hetzelfde?

#8 ·
Oei, rijd na het wissen van de code een blokje om en het wordt erger.
OBD2-scan retourneert meer codes:
  • P0011 - Nokkenaspositie 'A' Timing te vroeg of Systeem Prestatie Bank 1
  • P0128 - Koelvloeistofthermostaatfout
  • P0300 - Cilinder Misfire Gedetecteerd Willekeurige Cilinders
  • P0301 - Cilinder 1 Misfire Gedetecteerd
  • P0303 - Cilinder 3 Misfire Gedetecteerd
Mijn auto is geaard terwijl ik leer en naar oplossingen zoek. Is het leven niet spannend?

#9 ·
Het lijkt erop dat er niet veel "collectieve kennis" is over de 453-motor hier en mijn eenzame zoektocht naar een oplossing gaat door.
Tot nu toe zijn mogelijke oorzaken, voorgesteld en gevonden op internet, de volgende (plus mijn aanpak):
  • vuile/slechte motorolie -- Aangezien de motorolie minder dan 3000 mijl geleden is ververst (zou goed moeten zijn voor 10.000, toch?) en er bij inspectie nog steeds schoon uitziet, is dit waarschijnlijk niet de oorzaak. Maar ik heb toch "LiquiMoly 2332 5w40" en "BeckArnley 041-0881 oliefilter" besteld, voor het geval dat.
  • beschadigde kabelboom -- Ik ben hier niet zeker van, ervan uitgaande dat het over de draden in de motorruimte gaat. Ik heb daar geen duidelijke schade gevonden. Ik had de originele radio vervangen door een Android Head Unit (die prima werkt en alleen een draadverbinding met het achteruitrijlicht nodig heeft om de achteruitrijcamera te activeren). Waarschijnlijk niet de oorzaak.
  • bougies, bobines -- Ik zal de staat van de bougies controleren en de bobines verwisselen om te zien of dit van invloed is op de foutcodes. Ze zien er goed uit. De bougiespeling is 0,028 inch zoals verwacht.
  • het beruchte 453-probleem met onregelmatig stationair draaien -- Iets over een "magneetventiel" (onderdeelnummer: smart : A2811530159 / Renault : 237964892R). Dit onderdeel (A2811539159) is online moeilijk te vinden. Ik heb RockAuto, AutoZone, AdvanceAuto, etc. geprobeerd en kwam met lege handen, doe ik iets verkeerd? Ik vind het Renault-onderdeel: 237964892R op ebay (geen van de verkopers komt uit Noord-Amerika) en het Smart-onderdeelnummer: A2811530000 kwam soms naar voren als het OEM-equivalent. Het kopen van auto-onderdelen op ebay is een beetje riskant, maar ik zal het proberen, want het vervangen van dit onderdeel lijkt eenvoudig genoeg.
  • alle andere mogelijke oorzaken: distributieketting, nokkenassensor, krukassensor -- boven mijn niveau en mogelijk moet ik de auto naar het MB-servicecenter brengen...

#10 ·
Helaas werken niet veel mensen aan deze motoren, laat staan dat ze ze modificeren. Heeft u gezocht naar een servicehandleiding, zodat u kunt vinden hoe u deze kunt testen, en heeft u ook gewoon gecontroleerd op olie in de connector? Ik ben niet zeker van dit voertuig, maar in het verleden heb ik gezien dat sensoren defect raken en dat er olie naar de pinnen op de connector sijpelt. Veel mensen wijzen u helaas alleen op wat ze van forums hebben gelezen. Alle auto's zijn uniek, ja, er kunnen veelvoorkomende problemen zijn, maar veel verschillende oorzaken. Ik heb echt op mijn auto gereden tijdens het rijden in de canyon en heb veel problemen/fouten gehad, maar ben nog geen nokkenasfout tegengekomen. Hopelijk wordt uw auto snel gerepareerd.

#11 ·
Dus ik haalde de bougies eruit en controleerde ze opnieuw. Mijn fout! Een klassieke beginnersfout van aanname dat de "gloednieuwe voorgegaapte bougie uit de doos aan de specificaties moet voldoen". Raad eens, de opening is 0,023 inch in plaats van 0,028 inch, zoals het zou moeten zijn.

Wis de codes, vervang de bougies (nu 0,028 inch opening) en ging op proefrit (15 mijl). Geen succes. Het controlelampje van de motor is terug.
Terug naar af... D.w.z. nog steeds een onregelmatige stationairloop, nog steeds P0016. Maar tenminste de P0300, P0301, P0303 (cilinder misfire fouten) waren weg.

Vervolgens ga ik serieus voor de oplossing van dat beruchte 453 onregelmatige stationairloop probleem. Waar bestellen gewone mensen hun auto-onderdelen, behalve op eBay?

#12 ·
Controleer de bedrading van de nokkenaspositiesensor, die zich in de buurt van de dynamo bevindt, net erachter, zeer kleine draden, controleer op schuren of andere zichtbare tekenen van problemen. Dat zou een ontstekingsprobleem op de cilinders kunnen verklaren. Ik heb die code ooit gehad en die had betrekking op een verbinding met de nokkenaspositiesensor voor de installatie van een powerpack. Het kan een combinatie van andere dingen zijn, maar daar zou ik beginnen.

#13 ·
Update over mijn probleem en oplossing
  • geen vuile motorolie -- motorolie gecontroleerd en het ziet er nog steeds schoon uit
  • geen bedradingsschade -- geen gedetecteerd
  • bougies -- opening gecontroleerd (0,028 inch), ziet er nog steeds goed uit
en...tromgeroffel...het probleem is...meer tromgeroffel...
  • het magneetventiel -- bevindt zich in de rechterbovenhoek van de motorruimte, zeer eenvoudig te vervangen.
    • Alle codes gewist en 20 minuten getest, tot nu toe goed
    • Geen onregelmatig stationair draaien meer
    • Ik ben blij
Het nieuwe onderdeel:
63974

Het oude onderdeel:
63975

Het gat: Ik spuit wat wd-40 op de basis voordat ik het oude onderdeel verwijder, zodat vuil weggespoeld wordt of op zijn plaats blijft en niet in het gat valt
63976

#21 ·
  • geen vuile motorolie -- motorolie gecontroleerd en het ziet er nog steeds schoon uit
  • geen bedradingsschade -- geen gedetecteerd
en...tromgeroffel... het probleem is...meer tromgeroffel...
  • het magneetventiel -- bevindt zich in de rechterbovenhoek van de motorruimte, zeer eenvoudig te vervangen.
    • Alle codes gewist en 20 minuten proefgereden, tot nu toe goed
    • Ik ben blij
Het nieuwe onderdeel:
View attachment 63974

Het oude onderdeel:
View attachment 63975

Het gat: Ik spuit wat wd-40 op de basis voordat ik het oude onderdeel verwijder, zodat vuil weggespoeld wordt of op zijn plaats blijft en niet in het gat valt
View attachment 63976
Hoi. Hoeveel kostte het onderdeel alsjeblieft?

#15 ·
Geweldig nieuws, ook een gemakkelijke oplossing. Ik zal dit voor de toekomst noteren.
Ja, deze oplossing is eenvoudig (geluk gehad). Het moeilijke is om niet in de war te raken door alle "andere" foutcodes.
In mijn geval zijn de zoekwoorden: "onregelmatig stationair draaien", "moeilijk starten", P0016 en mogelijk P0011.
Op een gegeven moment tijdens een testrit kreeg ik zelfs een melding "Remassistentiesysteem (BAS) Buiten werking" op het dashboard en de auto schakelde over op "kruipmodus", wat, denk ik, gewoon weer een afleidingsmanoeuvre is.
Ik had zoveel geluk dat ik de Bluetooth OBD-2 dongle op dat moment in mijn auto had geĂŻnstalleerd. Ik kon de code langs de weg wissen en naar huis rijden.
Niets is meer lonend dan iets nieuws leren en een probleem oplossen.

#17 ·
Kijk altijd naar olie op de bougiekabelhoezen en aan de buitenkant van uw bougies, want dit veroorzaakt willekeurige cilinderfouten, omdat de olie de vonk naar de aarde kortsluit wanneer de motor wordt belast. De oplossing is om de lekkende kleppendekselpakking te vervangen en alle olie uit de bougiekamer en van de kabels en bougie te verwijderen. Alles moet schoon en droog zijn. Nog een tip die u veel hoofdpijn kan besparen.

#18 ·
Hallo,

Bedankt voor deze gedetailleerde uitleg. Waar heeft u het onderdeel besteld?

Op zoek naar dit exacte onderdeel voor een Smartcar uit 2016.

Bedankt!

Amy

• geen schade aan de bedrading -- geen gedetecteerd
en...tromgeroffel... het probleem is...nog meer tromgeroffel...
    • Alle codes gewist en 20 minuten getest, tot nu toe goed
    • Ik ben blij
Het nieuwe onderdeel:
View attachment 63974

Het oude onderdeel:
View attachment 63975

Het gat: Ik spuit wat wd-40 op de basis voordat ik het oude onderdeel verwijder, zodat vuil wordt weggespoeld of op zijn plaats blijft en niet in het gat valt
View attachment 63976

#19 ·
Hallo allemaal, ik had een probleem met de VVT-solenoĂŻde van mijn Smart Fortwo Passion uit 2016. Nu is er geen manier om het onderdeel te vinden. Heeft iemand enig idee waar ik het kan krijgen? Ik heb 3 of 4 verschillende Mercedes Smart-afdelingen besteld die mijn bestelling uiteindelijk hebben geannuleerd omdat deze niet op voorraad was en ik weet niet wanneer deze beschikbaar is. Bedankt allemaal, John

#20 ·
Even ter info: Ik heb het onderdeel besteld op eBay (Gasp!).
In 2020 was eBay de enige plek waar ik het onderdeel online kon vinden, behalve bij de lokale MB-dealer.
Succes. Het lijkt erop dat Smart-onderdelen steeds moeilijker te vinden zijn in Noord-Amerika.

#27 ·
Even ter info: ik heb het onderdeel besteld op eBay (Gasp!).
In 2020 was eBay de enige plek waar ik het onderdeel online kon vinden, behalve bij de lokale MB-dealer.
Succes. Het lijkt erop dat Smart-onderdelen steeds moeilijker te vinden zijn in Noord-Amerika.
Even nieuwsgierig, heb je een ringetje vervangen op je solenoĂŻde? Ik vond er een op een sloop, maar toen ik hem uit de donorauto haalde, kon ik geen ringetje vinden, alleen een ring van vet? of een witte substantie. Hoewel ik het controlelampje van de motor heb gekregen, ben ik nog niet klaar om aan mijn auto te sleutelen totdat ik weet dat ik hem goed weer in elkaar zet.

#22 ·
Bedankt Khlam. Je hebt me zojuist van zoveel frustratie gered. Ik wilde eraan toevoegen dat het mogelijk is om de Control Valve Solenoid - Smart (2811530100) schoon te maken. Ik heb de volgende Youtube-video gebruikt om de klep schoon te maken en het werkte.
Het schoonmaken was niet erg moeilijk, dus ik stel voor dat je dat doet voordat je $200 uitgeeft aan een nieuwe.