Smart Car of America Forum banner
21 - 40 of 107 Posts
Discussion starter · #22 ·
Nou, ik heb vandaag de nieuwe ECU gekregen! Hij hoefde niet gecodeerd te worden. Hij viel er gewoon in en de auto startte meteen.

...

Startte meteen, een paar seconden zonder fouten (yay! Blij, schoon dashboard! Geen storingslampje!). En toen, ongeveer 10 seconden na "run" terwijl ik blij was dat er geen fouten waren... "Storing - werkplaats bezoeken". AARGHHHH...

Precies hetzelfde probleem. Precies dezelfde code. Precies hetzelfde - geen Cruise Control (kan worden ingeschakeld, kan niet "ingesteld" worden). Rijdt prima, koelt zichzelf prima. Nou, de saga gaat verder.

Wat nu? Ik denk dat ik bedradingsschema's moet vinden en moet gaan uitzoeken of er echt twee pompen zijn, waarvan er één defect kan zijn geraakt terwijl de andere prima werkt. Lijkt vreemd, maar ik kan geen duidelijk beeld krijgen van wat er echt in deze auto zit (terwijl hij gemengd is met zijn kwade tweeling, de benzineversie van de 453). En ik heb geen brug om gemakkelijk en vrij met dingen te rommelen, dus ik moet echt vooraf informatie/onderzoek krijgen voordat ik in de auto duik - vooral als ik erin wil blijven rijden terwijl ik het uitzoek.

Weet u zeker dat de NIEUWE ECU goed is?
Ik denk van niet.

U kunt de achterpomp controleren wanneer de auto oplaadt:
Leg uw hand erop om te voelen of hij werkt.
U kunt de koelvloeistof in het expansievat zien stromen.

Probeer iemand te vinden met een vergelijkbare auto, zodat u een goede ecu kunt proberen.
Zo heb ik het gedaan.

Discussion starter · #25 ·
Ik zou ook volledig op het verkeerde spoor kunnen zitten, misleid door een slechte beschrijving van de foutcode zelf - de iCarSoft-scanner is degene die me vertelt dat het een koelvloeistofpompfout is, maar God weet waar hij die definities vandaan heeft. Het zou een heel ander probleem kunnen zijn (vooral omdat "P0463" een fout van de brandstofniveausensor is op Renault-auto's - en deze ECU is een Renault!). De fout van de brandstofniveausensor is uiteraard niet rationeel voor een elektrisch voertuig - dus ik ben er nog steeds een beetje verward over.

Als ik een andere manier zou kunnen vinden om foutcodes en definities op te halen, zou het op zijn minst enige logica kunnen correleren als het overeenkomt of niet overeenkomt met de iCarSoft-resultaten.

Op dit moment weten we eigenlijk niet eens of het echt klaagt over de pomp, of dat iCarSoft me gewoon in cirkels rondstuurt. Als de auto zelf zijn prachtige full-graphics dashboarddisplay zou kunnen gebruiken om een foutcode en/of -bericht weer te geven, zou dat al een heel eind op weg zijn! In de tweede plaats is er misschien pc-software (a la DDT4All?) of een mobiele app die met dit beest kan communiceren en me een tweede mening kan geven. Ik heb DDT4All wel ingesteld en werkend (ik kon mijn vergrendelingsmodus wijzigen in "alle deuren ontgrendelen met 1 druk", hoera!), maar het kon niet communiceren met deze ECU - mogelijk omdat ik het gegevensbestand ervoor mis.

@FalconFour Bent u erin geslaagd verdere vorderingen te maken? Ik had hetzelfde probleem dat een paar weken geleden begon: hetzelfde waarschuwingslampje, kan geen cruise control snelheid (of LIM snelheid) selecteren. Een lokale, onafhankelijke garage heeft het vandaag gecontroleerd met twee codelezers. Een van hen zei P0463 en de andere zei P0463F1 - wat me naar deze discussie bracht.

Ik heb vandaag de achterste rechter zijpanelen verwijderd en mijn 2018 ForTwo EQ gebruikt exact dezelfde onderdeelnummers als die van u. Ik wacht op de prijs van het onderdeel van mijn lokale Mercedes-dealer en de programmeerkosten. Maar ik vermoed dat hun antwoord zal zijn dat ze het eerst willen testen - ik zie de euro's al oplopen! Ik vermoed dat ik de officiële Mercedes-route moet volgen, omdat mijn lokale onafhankelijke garage waarschijnlijk geen Mercedes-onderdeel kan programmeren. Ik vermoed dat ze zo moeten worden geprogrammeerd dat ze geschikt zijn voor de specifieke auto waarin ze worden geïnstalleerd (zoals u zelf heeft gemerkt, wordt dezelfde ECU door meerdere verschillende automerken gebruikt).

Laat me weten hoe het met u gaat en ik zal hier ook mijn eigen situatie updaten.

Discussion starter · #29 ·
@smc Ik zit nog steeds in de wacht (nog steeds dezelfde oorspronkelijke symptomen). Wachten om de kans te krijgen de auto op een brug te zetten en de TWEEDE koelpomp te kunnen inspecteren die zich achter (/boven) het aeropaneel aan de voorkant van de auto bevindt. Ik kan duidelijk zien dat de koelpomp van de vermogenselektronica - bevestigd aan de motor aan de achterkant van de auto - prima werkt en dat er koelvloeistof stroomt... maar de batterijluspomp misschien niet (ik denk dat deze mogelijk koelvloeistof leent/circuleert via de vermogenselektronicakring, of via een warmtewisselaar, maar weet niet zeker hoe het allemaal werkt). De moeilijkste taak is een kans vinden om de auto op te tillen of in een positie te krijgen waarin ik die hele aeroklep kan verwijderen en eronder kan rondkijken, dus het duurt even.

Ik heb mijn ForTwo vandaag bij de plaatselijke Mercedes-dealer achtergelaten. Ze zeiden dat ze een grondigere diagnose konden stellen dan alleen het uitlezen van een foutcode. Ik kreeg later op de dag een telefoontje en alles wat ze zeiden kwam overeen met wat er in deze thread is gezegd. Ze lazen de code uit en gebruikten wat Mercedes(?)-software om de koelvloeistofpomp via de ECU aan te sturen, maar het werkte niet. Ze vroegen zich dus af of het de ECU was die defect was (net als we hier hebben vermeld), dus morgen testen ze de koelvloeistofpomp met een directe voeding (niet via de ECU). Als dat werkt, bestellen ze een nieuwe ECU uit Duitsland. Het interessante is dat ze me vertelden dat dat ideaal zou zijn, omdat het vervangen van de pomp eigenlijk duurder is dan het vervangen van de ECU. ...Ik vermoed dat dat komt omdat ze de koelvloeistof opnieuw zouden moeten vullen...?

Discussion starter · #31 ·
@smc - hebben ze een onderscheid gemaakt tussen de batterijkoelvloeistofpomp (voor, achter de afscherming) of de koelvloeistofpomp van de vermogenselektronica (blootgesteld, bevestigd aan de motor aan de achterkant)? In mijn geval stroomt de koelvloeistof zichtbaar in de fles onder de motorkap als de auto aanstaat of oplaadt, en alles laadt/rijdt prima. Als de vermogenselektronicapomp niet zou draaien, zou ik verwachten dat deze oververhit raakt tijdens het opladen of rijden, en andere problemen veroorzaakt (mogelijk ook andere dingen beschadigt). Mijn huidige vermoeden is dat, aangezien de ECU twee koelvloeistofpompcircuits heeft, die andere pomp echt defect is, vooral omdat ik de batterijtemperaturen niet echt kan controleren (frustrerend genoeg lijken noch mijn OVMS noch de iCarSoft-scanner de batterijtemperaturen weer te geven). Geen manier om die pomp te controleren, de pomp te bedienen of een duidelijkere foutbeschrijving te krijgen. Dus ik ben nog steeds een beetje blind totdat ik eronder kan kijken en ernaar kan kijken. Maar ja, ... het vervangen van de ECU is vrij eenvoudig (15 minuten), terwijl het vervangen van die batterijpomp een stuk lastiger zou zijn.

Er is 0% kans dat twee ECU's achter elkaar een identieke, obscure foutmelding zullen hebben die precies geen andere mensen op internet ooit hebben gemeld (ik ben de eerste persoon die ooit "P0463F1" heeft geschreven, zo lijkt het - de enige resultaten zijn nu mijn eigen berichten). Niet alleen dat, maar het is de enige fout die het heeft. Dus ik kan de ECU zeker uitsluiten en ik ga me er niet meer op concentreren.

Ik ga proberen in bedradingsschema's te duiken en uit te zoeken welke draden waar naartoe gaan, en hopelijk bepalen of er meer dan één pomp is, waar de sensordraden naartoe gaan, hoe deze zijn feedback krijgt, enz. Ik moet gewoon een manier vinden om die info uit de labyrintische Mercedes-servicesoftware te halen...

(en ja, de ene pomp die ik zie, werkt prima. Onder de motorkap kun je zien dat hij ijverig koelvloeistof in de fles spuit, normaal circuleert. Hij draait en alle componenten blijven koel)
Εγώ heb hetzelfde probleem P0463F1 Ik heb 2 waterpompen vervangen en hetzelfde probleem ☹

Heb net mijn auto terug van de dealer en alles is nu gerepareerd. De pomp die ze hadden getest was de batterijkoelvloeistofpomp. De nieuwe ECU was 269 EUR en de firmware-update kostte 29,10 EUR.

Dus, vanuit mijn oogpunt had @pmaf.iphone gelijk. Maar zelfs als je de nieuwe ECU zelf had gekocht en geïnstalleerd, zou je nog steeds Mercedes nodig hebben om de firmware voor je te updaten.

Terzijde, ze konden zien dat een andere Smart op een gegeven moment hetzelfde probleem had, maar het werd opgelost door een andere dealer in dezelfde keten (niet die specifieke garage). Dit komt omdat exact hetzelfde ECU-onderdeelnummer was besteld en ze ook de werkorder konden zien - die de andere dealer blijkbaar aanvankelijk verkeerd had gediagnosticeerd en de koelvloeistofpomp had vervangen... Ik vermoed dat die klant de kosten van de pomp terugbetaald kreeg toen ze zich realiseerden dat de ECU de oorzaak was.

Ik hoop dat dit allemaal helpt!

Discussion starter · #36 ·
Ik denk dat ik op dit punt geen andere keus heb dan naar Mercedes te gaan en om genade te smeken 😭 Dit is klote. Ik hoopte dat het de pomp was... iets dat ik daadwerkelijk zou kunnen vervangen.

Ik ga vragen hoe het beleid werkt. Als ik betaal voor diagnose, wordt dit dan verrekend met de reparatie als ik hen de reparaties laat uitvoeren? Ik wil niet $200 betalen alleen al om ernaar te laten kijken, en dan nog eens $550+ om de ECU te kopen (onvermijdelijk $$$+ meer dan Euro), en dan nog eens $100 om hem te programmeren.

Als ik kon, zou ik willen dat ze eerst proberen de ECU die ik heb te updaten/herprogrammeren. Ik betwijfel nog steeds of twee ECU's dezelfde hardwarefout hebben - eerder dat het een defecte detectie van een verouderde pomp is, die een nieuwere firmwareversie corrigeert? Ik weet het niet zeker, maar als ik ze kan vragen om hem gewoon te herprogrammeren/updaten om te zien of dat het probleem oplost, zou ik daarvoor betalen.

Hoe dan ook, ik denk dat alle tekenen erop wijzen dat ik het kwaadaardige Mercedes-servicemonopolie een beetje van mijn geld geef om iets te doen dat ik zelf zou kunnen doen, als de tools en informatie beschikbaar zouden zijn zoals bij Tesla. Dat gaat me tegen, zeg ik je...

Discussion starter · #39 ·
Probeer een werkplaats te vinden met een Mercedes online account
Ik ben in de VS. Geen onafhankelijke garages kunnen werken met Mercedes ECU's. Ze kunnen werken met mechanische/elektrische/onderdelen, maar ECU's zijn vergrendeld achter de software van Mercedes, die blijkbaar niet verkrijgbaar is voor onafhankelijke garages. Ik heb rondgebeld en kreeg dezelfde reactie - van de weinige garages die daadwerkelijk met Smart werken - dat geen enkele onafhankelijke garage een ECU kan herprogrammeren, en het werken met ECU's is het enige dat een Mercedes-servicecenter vereist.

(Ik zou zweren dat dit soort praktijken hier illegaal was - het is verrassend dat Merc hier niet voor is beboet/aangeklaagd)

Helaas betekent dit dat er geen andere optie is dan naar een Mercedes-dealer te gaan.

21 - 40 of 107 Posts