Smart Car of America Forum banner

Aandrijfsysteem, Motor uit

15K views 23 replies 6 participants last post by  MB DNA  
#1 ·
2016 ED 451 met 13.000 mijl, die gewoon stopte bij het achteruitrijden uit de garage. Het dashboardlampje ging aan en zei "Aandrijfsysteem, Motor uit". Ik heb er de dag ervoor mee gereden met nog 60% over. Accepteert geen lading, zegt "Storing" bij het proberen. Ik weet dat hij helemaal leeg zal zijn als hij lang stilstaat. Enige aanwijzingen over wat ik kan doen om de auto weer aan de praat te krijgen? De 12 volt batterij geeft 12,4 volt aan.

#4 ·
Heb je de 12,4 V voor de batterij gekregen via een multimeter of een batterijtestapparaat? Zo ja, controleer het dan zowel met de contactor UIT als met de contactor AAN en plaats de resultaten. Dat kan jou/ons iets vertellen?

Len
2014 EV Coupe 20.000 mijl
2014 EV Cabriolet 17.500 mijl

#5 ·
Heeft u de 12,4 V voor de batterij gekregen via een multimeter of een batterijtestapparaat? Zo ja, controleer het dan zowel met de contactor UIT als met de contactor AAN en plaats de resultaten. Dat kan u/ons iets vertellen?

Len
Ik heb even een acculader aangesloten en hij ging naar 12,6, losgekoppeld en de sleutel omgedraaid en hij bleef op 12,6. Dit met een batterijtester.

#7 ·
Slechts mijn .02, maar als je de mogelijkheid hebt om het onder garantie te laten repareren, zou ik het doen. De reparatie van EV's is enorm duur als het iets groots is. YMMV, natuurlijk. 🙂
Al aan het kijken voor een sleep. Ik zal een update geven als ik meer info heb van de dealer. Waardeer de snelle reacties. Bedankt.

#8 ·
Succes en houd ons op de hoogte. En terwijl u de auto bij de dealer heeft, zorg er dan voor dat ze controleren of u de nieuwste servicecampagne heeft. Deze kwam uit in de periode 2015/2016, dus uw auto heeft deze waarschijnlijk wel, maar het kan geen kwaad om te controleren en als hij hem niet heeft, is het gratis om hem te laten updaten.

Heeft u toevallig de batterijspanning gecontroleerd voordat u een oplader aansloot, of komt die 12,4V daar vandaan? Een slechte/zwakke 12V-batterij veroorzaakt allerlei problemen met de 451's. Heeft u toevallig een batterijtestapparaat dat lijkt op deze?

#9 ·
Ja, de 12,4v-meting was voordat ik de batterijlader aansloot. De datum op de accupool is 9-18, dus ik denk dat het een vrij nieuwe MB-accu is. Ik heb er een acculaderkabel op zitten, dus ik controleer hem regelmatig en het is in orde geweest. Ik heb de dag voordat dit gebeurde kort in de regen gereden, maar hij liep perfect tot hij dat niet meer deed. Ik zal een update plaatsen van wat de uitkomst ook is.

#10 ·
Had Ed vanmorgen naar de MB-dealer in Gainsville, Fl. laten brengen en kreeg ongeveer 6 uur later een telefoontje met de mededeling dat de HV-batterij vervangen moet worden. De servicemanager verklaarde dat hij dacht dat hij er een kon bemachtigen en die volgende week kon hebben. Geen kosten voor mij. Wauw, wat was ik opgelucht. We zullen zien hoe lang het daadwerkelijk duurt, maar het maakt niet uit, het komt goed. Het enige dat me zorgen baart, is hoe een schijnbaar goede batterij van de ene op de andere dag kan falen. Donderdag perfect gereden, vrijdag defect. Ik ben dol op de auto, maar de garantie verloopt in augustus, dus ik hoop dat er garantie zit op de vervangende HV-batterij. Ik zal deze saga updaten naarmate deze zich ontwikkelt, maar tot nu toe is het MB to the rescue.

#15 ·
Het enige dat me zorgen baart, is hoe een schijnbaar goede batterij 's nachts kan falen. Donderdag perfect gereden, vrijdag defect. Ik ben dol op de auto, maar de garantie verloopt in augustus, dus ik hoop dat er garantie zit op de vervangende HV-batterij. Ik zal deze saga updaten naarmate deze zich ontwikkelt, maar tot nu toe is het MB to the rescue.
Wat er mis is gegaan, zijn niet de lithiumcellen zelf, maar waarschijnlijk een interne component - of zelfs maar een valse fout die niet kan worden gereset. Maar omdat de servicemonteurs de opdracht hebben om het accupakket als een "zwarte doos" te behandelen, moet het hele ding worden vervangen voor het falen van zelfs maar een klein, goedkoop onderdeel. Als uw auto niet onder garantie was geweest, zou de auto een totaal verlies zijn geweest. Dus alsjeblieft - MB verdient geen lof - precies het tegenovergestelde.

#11 ·
GEWELDIG nieuws voor u!!!

Best ongebruikelijk dat de originele batterij al na twee jaar is vervangen. Klinkt ook onwaarschijnlijk dat de 12v-batterij het probleem is, aangezien de vervangende batterij pas twee jaar oud is.

Zou u het forum een plezier kunnen doen en vragen of er servicecampagnes voor uw auto waren die niet zijn voltooid? Of plaats of stuur me gewoon uw VIN en ik zal het opzoeken. Het zou goede info zijn om aan onze database toe te voegen. We denken dat de meeste HV-batterijvervangingen kwamen op de 451's waar die campagne niet was uitgevoerd.

Len

#16 ·
Zoals ik al vermoedde, is die servicecampagne aan uw auto uitgevoerd. Hier is de notitie die ik vandaag van de dealer terugkreeg:

"Er zijn geen openstaande campagnes/terugroepacties voor dit voertuig."

Bedankt voor het sturen van het VIN om te controleren.

Len

#17 ·
Als uw auto niet onder garantie had gestaan, zou de auto een totaalverlies zijn geweest. [Yinzer]
In dat geval zou het het beste zijn om al een werkende hv-accu uit een wrak (copart-veiling) te hebben (of te gaan halen) en dan een switcheroo te doen. Deze post heeft me ertoe aangezet om Seattle Service te bellen en te kijken of de mijne nog garantie had (eindigde vorige maand) en of mijn firmware up-to-date was (moet naar de dealer worden gebracht voor een volledige systeemscan). Toen heb ik firmware>usb gedownload om het zelf te doen, maar toen ik in de auto stapte, ontdekte ik dat hij geen usb-poort had (!). Nou ja, deze kleine schat is vanaf nu helemaal alleen in het bos. Maar ik zal beginnen met het bekijken van de veilingen. VR. PNW. USA

#18 ·
U hoeft de auto absoluut niet naar de dealer te brengen om erachter te komen of er terugroepacties of servicecampagnes openstaan. Zie mijn opmerking hierboven. Ze kunnen die gegevens opzoeken met uw VIN-nummer.

Len

#20 ·
Ik ging naar smartusa.com, dat mijn VIN controleerde en niets uitstaands toonde. MAAR ze zijn niet uitgerust om te zien of auto/update via GPS ooit is gedaan, dus de website biedt aan om het op je usb te downloaden en dan in de auto te pluggen om te proberen die firmware te installeren. Dat heb ik allemaal gedaan, maar hun foto van een usb-poort direct onder de remhendel is niet mijn 451, moet de 453 zijn. Ik heb niets onder mijn remhendel en de usb in het dashboardkastje vraagt alleen om toonz. De dealer kan een firmware-check doen in hun werkplaats, maar een rit van 75 mijl voor mij is een oefening in pijn. Dus ik vertrouw erop dat de gps-update op een bepaald moment is doorgegaan.

VR. PNW. USA. 2016_ED. 2014 Spark_EV. 2012 ModelS.

#21 ·
MAAR ze zijn niet uitgerust om te zien of auto/update via GPS ooit is gedaan, dus de website biedt aan om het op je usb te downloaden en dan steek je het in de auto om te proberen die firmware te installeren.

De dealer kan een firmware-controle uitvoeren in hun werkplaats, maar een rit van 75 mijl voor mij is een oefening in pijn. Dus ik vertrouw erop dat de gps-update op een bepaald moment is doorgevoerd.
451 Smart Fortwo kan geen BMS-software-update via GPS uitvoeren.

Dergelijke updates vereisen een vaste verbinding met een eigen Daimler-link.

USB-download was NOOIT een optie.

#23 ·
Ed is afgelopen zaterdag naar de Gainsville MB-dealer gebracht, ze hadden hem de volgende woensdag klaar en ik heb hem deze donderdagochtend opgehaald. In mijn kopie van de service voor de klant stond dat er een interne elektrische storing was. De contactoren voor de HV-batterij waren defect. "Nieuwe HV-batterij vereist". Ze hebben een gratis meerpuntinspectie uitgevoerd, de auto gewassen en gestofzuigd. Alles zonder kosten. Hij rijdt nu weer geweldig en er is 1 jaar of 12.000 mijl garantie. Na het bezit van een Triumph, Opel, Saab, Isuzu, Scion en nu een Smart, ben ik er wel aan gewend om auto's te bezitten die niet meer worden geproduceerd.