Smart Car of America Forum banner

P0805/P0900 en jij!

32K views 16 replies 12 participants last post by  HUPMOBIL  
#1 ·
Hallo, ik ben nieuw op het forum en ik ben ook een nieuwe Smart car-eigenaar.
Ik wil graag een paar tips geven aan degenen die een van die CEL's zijn tegengekomen die betrekking hebben op de koppelingsactuator.
Ik heb hoog en laag gezocht op dit forum en andere forums naar informatie over dit probleem, maar meestal vond ik dezelfde informatie. (Lithiumvet in de actuator spuiten / actuator vervangen en bedrading controleren)

Hier zijn mijn observaties over verschillende problemen met de koppelingsactuator en hoe deze te diagnosticeren. Ik hoop dat het helpt!

P0805 Koppelingsactuatorcircuit
P0900 Koppelingsactuator open

Symptomen: De auto schakelt moeilijk en er kan een bonk worden gehoord/gevoeld bij het wegrijden vanuit stilstand of bij het achteruitrijden.
Veelvoorkomende oplossing: Actuatorafstelling controleren en de assemblage smeren, indien nodig voor de transmissie in de herleermodus (drie horizontale balken)

Symptomen: De auto heeft moeite met opschakelen of terugschakelen, de auto schakelt als een tiener die leert schakelen.
Veelvoorkomende oplossing: Open de koppelingsactuator en inspecteer de binnenkant, controleer of de veer niet geroest of gebroken is. Controleer de bedrading van de schakelmotor en de actuatorbedrading op gebroken draden.

Symptomen: De auto slaat af bij het vertragen tot stilstand, erger bij warm weer of bij hoge elektrische belasting.
Veelvoorkomende oplossing: Uw accu is mogelijk zwak en zorgt ervoor dat de schakelmotor niet snel genoeg ontkoppelt, waardoor uw auto afslaat. Controleer de accu als deze 12,6 V aangeeft na enkele uren geparkeerd te hebben gestaan, controleer ook of uw dynamo werkt tussen 13,3 V met elektrische belasting en 14,1 V zonder elektrische belasting bij stationair draaien.

Symptomen: De auto slaat af in een regenbui of na het verlaten van een wasstraat
Veelvoorkomende oplossing: Controleer de bedrading op blootliggende draden, controleer de elektrische connectoren op tekenen van corrosie, smeer ze indien nodig met diëlektrisch vet. Er zijn 4 connectoren om te controleren (koppelingsactuator, 2 schakelmotorconnectoren, koppelingspositiesensor en een sensorschakelaar naast de schakelmotor)

Dit zijn enkele van de veelvoorkomende problemen die ik heb gehad met mijn 2008 Smart ForTwo Passion. Houd er rekening mee dat het absoluut mogelijk is dat de actuator kapot is of dat uw koppeling kapot is. Maar meestal is dat niet het geval. Ik ken een paar smart car-eigenaren die perfecte actuatoren hebben vervangen vanwege een slechte accu of een slechte draad, om er vervolgens achter te komen dat het probleem er nog steeds was. Als ik u een paar $$$ en de hoofdpijn kan besparen... Dan is mijn missie geslaagd!!!:D

#3 · (Edited)
Kreeg net de 0805 en 0900 na een klap en de auto wilde niet rijden of starten. Gesleept naar een lokale garage. Ik zal kijken of ze de actuatorcontrole kunnen volgen en eerst de eenvoudige oplossing proberen.

Dit volgt op een paar rondes met P2188-codes. smart kon niets vinden. Ze hebben een sensor vervangen voor ongeveer $300. Codes kwamen terug met CEL net voordat ik een emissiecontrole nodig had, dus ik moest de CEL en codes laten wissen. Na nog eens $1200 of $1300 zeiden ze dat het zou moeten lukken, maar ik zou nog steeds de 2188-code kunnen krijgen. Ik slaagde voor mijn emissiecontrole, vernieuwde mijn platen en de 2188-code kwam bijna onmiddellijk terug. Ik heb hem geannuleerd met mijn ScanGaugeII totdat de ScanGauge niet meer werkte (8 of 9 jaar oud), dus ik heb die vervangen door een UltraGauge en bleef de 2188 wissen wanneer deze verscheen.

Als we dit niet kunnen oplossen door alleen met de actuator om te gaan, waar kijk ik dan naar? Heeft iemand directe ervaring? (Mijn auto is ook een 08 Passion - 65.555 mijl)

#5 ·
Uiteindelijk kreeg ik een nieuwe koppeling. De auto startte opnieuw met de CEL op weg naar huis van de dealer en schakelde vervolgens naar de derde versnelling en bleef daar, dus maakte ik een U-bocht naar de dealer. Ze ontdekten dat de transmissie slecht was, dus ik voegde een transmissie toe aan de lijst.
Ik heb hem terug en alles is ongeveer een maand goed gegaan en toen ging het batterijlampje branden. Ik heb het laten controleren door Auto Zone en ze zeiden dat het de dynamo was. Vandaag is het hele ding uitgevallen en heb ik hem naar de dealer laten slepen.
Tegen de tijd dat ik klaar ben, heb ik de hele auto gereviseerd.

#6 ·
Hoi, ik ben nieuw op het forum en ik ben ook een nieuwe Smart car-eigenaar.
Ik wil graag een paar tips geven aan degenen die een van die CEL's zijn tegengekomen die betrekking hebben op de koppelingsactuator.
Ik heb hoog en laag gezocht op dit forum en andere forums naar informatie over dit probleem, maar meestal vond ik dezelfde info. (Lithiumvet in de actuator spuiten/actuator vervangen en bedrading controleren)

Hier zijn mijn observaties over verschillende problemen met de koppelingsactuator en hoe ze te diagnosticeren. Ik hoop dat het helpt!

P0805 Koppelingsactuatorcircuit
P0900 Koppelingsactuator open

Symptomen: De auto schakelt moeilijk en er kan een bonk worden gehoord/gevoeld bij het wegrijden vanuit stilstand of bij het achteruitrijden.
Veelvoorkomende oplossing: Actuatorafstelling controleren en de assemblage smeren, indien nodig voor de transmissie in de reteach-modus (drie horizontale balken)

Symptomen: De auto heeft moeite met opschakelen of terugschakelen, de auto schakelt als een tiener die leert schakelen.
Veelvoorkomende oplossing: Open de koppelingsactuator en inspecteer de binnenkant, controleer of de veer niet is geroest of gebroken. Controleer de bedrading van de schakelmotor en de actuatorbedrading op gebroken draden.

Symptomen: De auto slaat af bij het afremmen tot stilstand, erger bij warm weer of bij hoge elektrische belasting.
Veelvoorkomende oplossing: Uw accu is mogelijk zwak en zorgt ervoor dat de schakelmotor niet snel genoeg ontkoppelt, waardoor uw auto afslaat. Controleer de accu als deze 12,6 V aangeeft na enkele uren parkeren, controleer ook of uw dynamo werkt tussen 13,3 V met elektrische belasting en 14,1 V zonder elektrische belasting bij stationair draaien.

Symptomen: De auto slaat af in een regenbui of na het verlaten van een wasstraat
Veelvoorkomende oplossing: Controleer de bedrading op blootliggende draden, controleer de elektrische connectoren op tekenen van corrosie, smeer ze indien nodig met diëlektrisch vet. Er zijn 4 connectoren om te controleren (koppelingsactuator, 2 schakelmotorconnectoren, koppelingspositiesensor en een sensorschakelaar naast de schakelmotor)

Dit zijn enkele van de veelvoorkomende problemen die ik heb gehad met mijn 2008 Smart ForTwo Passion. Houd er rekening mee dat het absoluut mogelijk is dat de actuator kapot is of dat uw koppeling kapot is. Maar meestal is dat niet het geval. Ik ken een paar smart car-eigenaren die perfecte goede actuatoren hebben vervangen vanwege een slechte accu of een slechte draad, om erachter te komen dat het probleem er nog steeds was. Als ik u een paar $$$ en hoofdpijn kan besparen... Dat betekent dat mijn missie geslaagd is!!!:D
HĂ©, ik heb echt je hulp nodig.

Mijn auto Smart Fortwo mhd blijft afslaan in het verkeer na een paar minuten stationair draaien en schakelt dan later niet meer. Zal de ontsteking moeten uitschakelen en nog 2 minuten wachten en dan weer starten, dan schakelt hij weer. De motor zal echt onregelmatig en lawaaierig stationair draaien.

Ik heb de koppelingsactuator vervangen door een nieuwe en hij schakelt goed totdat hij tot stilstand komt en stationair draait. Ik heb de accu vervangen door een nieuwe, maar na een tijdje of rijden deed het probleem zich voor P0805 & P0900.

Ik weet echt niet wat ik moet doen? Zou het de dynamo, de ECU of de transmissie kunnen zijn? Ik heb net de codes gecontroleerd op een eenvoudige obd-lezer.

#7 ·
HĂ©, ik heb echt je hulp nodig.

Mijn Smart Fortwo mhd blijft stilstaan in het verkeer na een paar minuten stationair draaien en schakelt dan later niet meer. Ik zal de ontsteking moeten uitschakelen en nog 2 minuten moeten wachten en dan weer starten, dan schakelt hij weer. De motor zal erg onregelmatig lopen en lawaai maken.

Ik heb de koppelingsactuator vervangen door een nieuwe en hij schakelt goed totdat hij stopt en stationair draait. Ik heb de batterij vervangen door een nieuwe, maar na een tijdje of tijdens het rijden deed het probleem zich voor P0805 & P0900.

Ik weet echt niet wat ik moet doen? Zou het de dynamo, de ECU of de transmissie kunnen zijn? Ik heb net de codes gecontroleerd met een eenvoudige obd-lezer.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Al geluk gehad?!

#12 ·
Dus ik heb beide codes P0900 en P0805.

De batterij vervangen (niet Mercedes maar hij voldoet aan de specificaties, van walmart en ik weet het, goedkoop).

Koppelingsactuator vervangen, gloednieuw van Mercedes (dacht dat de actuatorpositie op dezelfde plek was geplaatst als het origineel, maar nadat het probleem aanhield, meerdere keren opnieuw afgesteld om de juiste plek te vinden, maar zonder succes).

Na een tijdje losgekoppeld te zijn geweest van de batterij en weer aangesloten, probeert de actuator elke keer de versnellingen te leren, heeft soms drie balken, soms direct naar 'parkeren').

Het was naar onze familiegarage gebracht, maar tevergeefs, de monteurs waren bezorgd om eraan te werken, dus deden ze het niet. (Geef de man geen schuld, normaal gesproken dealt hij alleen met chevy's of andere vrachtwagens in die categorie).

Let wel, terwijl ik met dit ding bezig ben/eraan werk, heeft het me 5 tot 8 keer van de 100 pogingen in versnelling 5 laten gaan en me zonder problemen laten rondrijden terwijl het in de versnelling bleef, maar als het uit de versnelling was, schakelde het niet meer.

Alle bovenstaande symptomen zijn problemen geweest, behalve die van de regen, niets specifieks met betrekking tot water heeft problemen veroorzaakt, en die met schakelen als een tiener, eerlijk gezegd, zodra hij uit de eerste versnelling was, zou hij soepel zijn in alle versnellingen tot het vertragen om te stoppen, alleen soms zou hij afslaan alsof ik de koppeling niet had ingetrapt.

Iemand ideeën? Ik zit zonder hulp.
Alvast bedankt voor alle info.

#13 ·
Dus ik heb beide codes P0900 en P0805

De batterij vervangen (niet Mercedes maar hij heeft de specificaties, van walmart en ik weet het, goedkoop)

Koppeling-actuator vervangen, gloednieuw van Mercades (dacht dat de actuatorpositie op dezelfde plek was geplaatst als het origineel, maar nadat het probleem aanhield, meerdere keren opnieuw afgesteld om de juiste plek te vinden, maar geen succes)

Na een tijdje losgekoppeld te zijn geweest van de batterij en opnieuw te zijn aangesloten, probeert de actuator elke keer de versnellingen te leren, heeft soms drie balken, soms direct naar park)

Was naar onze familiegarage gebracht, maar tevergeefs, de monteurs waren bezorgd om eraan te werken, dus deden ze het niet. (Geef de man geen schuld, normaal gesproken dealt hij alleen met chevs of andere vrachtwagens van dat soort)

Let wel, terwijl ik hiermee bezig ben/werk, heeft het me 5 tot 8 keer van de 100 pogingen in de versnelling gezet en me zonder problemen laten rondrijden terwijl het in de versnelling bleef, maar zodra ik uit de versnelling was, zou het weer niet schakelen.

Alle bovenstaande symptomen zijn problemen geweest, behalve de regen, niets specifieks met betrekking tot water heeft problemen veroorzaakt, en degene met schakelen als een tiener, eerlijk gezegd, zodra het uit de eerste versnelling was, zou het soepel zijn in alle versnellingen tot het stoppen, alleen soms zou het afslaan alsof ik niet de koppeling had ingedrukt.

Enige ideeën? Ik zit zonder hulp.

Alvast bedankt voor alle info.
Ik heb mijn probleem "voor het grootste deel" opgelost, wat vergelijkbaar is met het uwe. Ik heb de TCM-transmissiebesturingsmodule onder de bestuurdersstoel vervangen (er kwam vocht in) en een icarsoft-diagnosetool gebruikt om alle codes te wissen. Meestal is alles in orde, hoewel ik af en toe start en het D/R niet lijkt te willen lezen. De 200$ van eBay waard als ik jou was

#17 ·
ik ben onlangs een vergelijkbaar probleem tegengekomen. 08 smartfortwo met 158.000 mijl op de teller, De auto start en loopt prima maar beweegt niet. De motor loopt onbalans. Hij heeft een vibratie, maar loopt op alle drie. Hij heeft twee codes p0805 en p0900. suggesties? BEDANKT
De motor lijkt uit balans, misschien alsof de koppeling in stukken ligt en een vibratie veroorzaakt - alsof hij niet rond is